-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10242 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

شنيدم رقص زن براي زن و رقص مرد براي مرد، مثلاً رقص خواهر براي خواهر و برادر براي برادر حرام است. آيا اين مطلب صحّت دارد؟

نظر مراجع بزرگوار در اين مسئله مختلف است. برخي مثل آقايان: گلپايگاني و اراكي و حكيم، بهجت مقتدند: رقص منشأ فساد است و اشكال دارد؛ خواهر قص زن براي زن باشد و يا مرد براي مرد، اما رقص زن براي شوهر مانعي ندارد.(1)

حضرت آيت اللَّه فاضل ميفرمايد: به طور كلّي رقص منشأ فساد و از بين رفتن حيا است، و احتياط در ترك رقص است، اما رقص زن براي شوهر مانعي ندارد.(2) آيت اللَّه خويي رقص زن براي زنها و مرد براي مردها را، مشروط بر اين كه با ابزار ديگري توأم نباشد، بي اشكال ميدانند.

امام خميني(ره) نير رقص زن براي زن و مرد براي مرد را جايز ميدانند. بر اين اساس بايد ببينيد نظر مرجع تقليد شما در اين خصوص چيست.

پي نوشتها:

1. استفتائات جديد، ج 1، ص 149، سؤال 535.

2. جامع المسائل، ج 1، ص 486، سؤال 1734.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.